Šťáva z kysaného zelí

by Jana Dell-Plotnárková

Nejčastější otázku, kterou v úvodní dietě od lidí dostávám je: Kde seženu šťávu z kysaného zelí?
Ano když se dělá klasické kysané zelí, té šťávy tam opravdu moc není, a zelí jako takové se na začátku nekonzumuje.
Rozhodla jsem se tedy situaci vyřešit a začala jsem experimentovat a myslím, že se podařilo.
Takže, s velkou slávou, představuji můj nový recept na samotnou šťávu z kysaného zelí, vhodnou od 1 fáze úvodní diety.

Jediné, co sem ještě nevymyslela, co dělat s tím zelím, kterého celkem dost zbyde. Nerada vyhazuji jídlo, takže se u nás v rodině, jí pořád jen zelí.

Pár slov na začátek. Pokud máte problémy s histaminem, trpíte ekzémem nebo jinou kožní nemocí, která se projevuje svěděním, je nutno tuhle šťávu nechat fermentovat, stejně jako ostatní fermenty 12 týdnů. Každý čerstvý ferment má vysoký obsah histaminu, to je to, co hodně histaminiků odradí o GAPS diety, ale pokud si fermenty připravíte včas, není nutné se jich bát.

Jak jse již zmínila šťáva z kysaného zelí je zařazena jako jeden z prvních fermentů ( společně s řepným kvasem) již v první fázi úvodní diety. Tato šťáva je velmi potentní ferment a obsahuje  velké množství probiotických bakterií. Může tedy způsobit  silný a dramatický die off.

Doporučuje se tedy začínat ¼ lžičkou šťávy zamíchané do vývaru nebo teplé vody a sledovat reakce. U extrémně citlivých jedinců a u lidí se silnou histaminovou intolerancí je někdy nutné začínat po kapičkách, opět vmíchaných do vývaru nebo teplé vody. Nespěchejte s navyšováním šťávy, buďte trpělivý a sledujte reakce. Jsou lidé, kterým trvá dostat se na jednu lžičku Pamatujte si GAPS je běh na dlouhou trať, ne sprint.

Jak si tedy šťávu připravit:

Potřebujete skleněnou láhev, s uzavíratelným víčkem, tu pořádně umýt a nechat vyschnout.

Šťáva z kysaného zelí

Vytisknout
Počet porcí: - Doba přípravy: Doba vaření:
Nutrition facts: 200 calories 20 grams fat
Rating: 3.0/5
( 20 voted )

Suroviny

  • 1 malé bílé zelí, nakrájené na kusy, stačí jen hrubě
  • 4-5 hrnků filtrované vody
  • 2 lžičky keltské soli, případně mořská nerafinovaná sůl, nebo himalájská

Postup

Do mixéru vložíme zelí, a necháme nasekat na drobné kousky. Poté zalijeme vodou a osolíme, znovu promixujeme. Takto připravené zelí i s tekutinou přendáme do skleněné lahve, očistíme hrdlo lahve papírovým ručníkem a uzavřeme. Necháme fermentovat minimálně 4 dny při pokojové teplotě. Poté se přes cedník a plátýnko směs přecedí, zelí se dá stranou, může se použít PRO NE GAPS potřeby, na salát a jinou konzumaci.

Šťávu nalijte do skelněné, uzavřené nádoby a skladujte v lednici.

Jaké benefity má pití fermentované šťávy ze zelí?

  • Obsahuje velké množství vitamínu C
  • Obsahuje tkz. vitamin U neboli Methylmethionone, který má mnoho léčivých vlastností
  • Podporuje trávení tuků a stimuluje produkci žluče
  • Je vysoce anti mikrobiální a proti kvasinkový
  • Obsahuje I3C, silný antioxidant, který pomáhá detoxikovat játra a zrychluje zpracovávání estrogenu
  • V neposlední řadě obsahuje biliony zdraví prospěšných bakterií, enzymů, vitamínů a minerálů, což z něj dělá opravdový SUPER FOOD.

Pro výrobu další dávky můžete do nového fermentu přidat 1/2 hrnku šťávy z předešlé fermentace. Fermentace tak bude rychlejší. Tento krok můžete klidně vynechat a vždy fermentovat od začátku.

Mohlo by vás zajímat

Loading comments...